مشاور چیدمان فروشگاه

مبحث روانشناسی رنگ ها، یکی از مباحث مهم در رنگ شناسی و هنر است. در مطلب پیش روینگارنده به تفکیک، تاثیرات روانی رنگ ها را از منابع مختلف گردآوری و ارائه کرده است.

آبی: رنگی آرام و درونگرا است که بیننده را به سمتخود می کشاند و به او آرامش می بخشد. آبی چشم را به خود متوجه می سازد و موجب تقویتآن می گردد. انسان هایی که رنگ آبی را انتخاب می کنند بطور کلی آرامش دوست، صمیمی ومعنوی هستند و دوست دارند عمیقا فکر کنند. در رنگ آبی خالص نه نشانی از زرد است نهاثری از قرمز.

آبی رنگی شکیبا است که معنوی و روحانی به نظر میرسد. آبی همیشه سرد و متوجه درون است. رنگ آبی در چیدمان فروش، دکوراسیون و معماری فروشگاه  ایرانی-اسلامی نشانه ای ازایمان است.(مثل رنگ آبی که در کاشیکاری ها و گنبدهای مساجد مشاهده می کنیم.) رنگآبی نماد آب و آسمان و نشانه فناناپذیری است. از مشخصات کلی آبی ابراز صمیمیت،وفاداری، تفکر، سکوت و اتحاد می باشد. آبی را همچنین می توان رنگ نظم و ترتیبدانست. اشیاء و فضا های آبی رنگ، مشخص و منظم به نظر می رسند. رنگ آبی از نظر مزه شیرین است و در تبلیغات در بسته بندی شکر و نظایر آن از بسته هایی به رنگ آبی استفاده می شود.

 آبی رنگ حرکت دورانی است و به همین دلیل از میان اشکال هندسی با دایره توافق دارد. موسیقی رنگ آبی با نوای نی و فلوت هماهنگ است. رنگ آبی ضربان قلب و تنفس را آرام می سازد و حالت استراحت عمومی پس از مشاهده این رنگ به بیننده دست می دهد و در او احساس رضایت ایجاد می کند.

در رنگ آمیزی بناها، اتاق های کوچک و باریک را به رنگ آبی در می آورند تا بزرگتر و بازتر جلوه کند. اتاق ها در مناطق گرمسیری در رنگ آبی چند درجه خنک تر احساس می شود. به دلیل تاثیر رنگ آبی در آرامش انسان و القای پاکیزگی، مکان های خوابیدن و فضاهای بهداشتی، بهتر است به رنگ آبی باشد. آبی وقتی تیره می شود، تنزل و سقوط می کند و معنی بیم، اندوه، مرگ و نیستی می دهد، و وقتی خیلی کمرنگ می شود حالت افسردگی به خود می گیرد. آبی، رنگ زمستان و سرمای آن است.

سبز: سبز، رنگ طبیعت است. رنگ سبز توان آرامش بخشی فراوانی دارد. سبز رنگی است معتدل و یک رنگ آبی ملایم و یک رنگ زرد، در خود دارد. افرادی که خواهان هیجان هستند و اشخاصی که طالب آرامشند، هر دو دسته رنگ سبز را می پسندند.

سبز آمیزه ای است از دانش(زرد) و ایمان(آبی). سبز از جمله رنگ های اسلامی می باشد که در پرچم بسیاری از کشورهای اسلامی به کار رفته است. سبز نشانه آبادانی، قدرت اراده، اعتماد به نفس، امیدواری، آرامش، امید رویش،ترقی و جوانی است. سبز همچنین نشاندهنده طرز تفکر بهتر و صبر و شکیبایی و پایداریدر برابر ناملایمات زندگی و پیش آمدهای ناگهانی است. وقتی سبز متمایل به زرد میشود(سبز زرد)، احساس آمدن بهار و نیروی جوانی را القا می کند. در صورتی که رنگ سبز به آبی متمایل شود بر جنبه و احساس روحانیت آن افزوده می شود.

 سبز از نظر مزه، طعم سبزیجات را می دهد(ملس). سبز روشن کمی ترش و سبز تیره، شور به نظر می رسد. رنگ سبز قابلیت میکروب پذیری اش کماست. موسیقی سبز ویولن است و چون سبز از دو رنگ اصلی تشکیل شده است، موسیقی آن نیز باید هر دو نت هیجانی و آرام را بنوازد. فرم سبز بین دایره و مثلث است. از آنجایی که رنگ سبز القا کننده آرامش است برای برخی از محل های کار و لوازم آن انتخاب میشود.(مثلا اتاق جراحی و روپوش جراحان به رنگ سبز است.) در فضاهایی که نیاز به استراحت و تمرکز است رنگ سبز کاربرد دارد. مانند اتاق خواب، تالارهای سخنرانی و… به رنگ سبزی که دو واحد زرد و یک واحد آبی داشته باشد، سبز زرد می گویند که بهترین رنگ برای اتاق مطالعه و کتابخانه است.

 زرد: رنگ زرد نماد خورشید است و روشن ترین گل ها رابه یاد می آورد. زرد بیان کننده حقیقت و نور است. زندگی در فضایی آراسته با رنگ زرد، انسان را بسیار فعال و پرحرارت می کند. در رنگ درمانی، بیماران درونگرا، گوشه گیر و بی حال را با تاثیر مداوم رنگ زرد، فعال می کنند. افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند، آدم هایی احساساتی، پر شور، با حرارت، جوینده، امیدوار و پرنشاط هستند. رنگ زرد هیجانی ملایم تر از قرمز القا می کند به همین دلیل رنگی فرح بخش است. زرد، رنگ بیدار ماندن، بی خوابی، هیجان، اضطراب و تلاطم فکری هم هست. زرد همچنین رنگ هوش،ذکاوت، فهم و دانایی است. وقتی رنگ زرد روی زمینه ای تاریک قرار می گیرد حالتی بشاش و امیدوار کننده پیدا می کند. رنگ زرد تیره نشاندهنده دروغ، خیانت، بی اعتمادی و شکاست. رنگ زرد از آنجایی که جزو رنگ های گرم می باشد، بسیاری از خصوصیات رنگ قرمز راداراست.

رنگ زرد در تطابق با فرم مثلث و هر شکل نوک تیز و مثلثی شکل است. مزه زرد، مزه ترش و مزه مرکبات است. رنگ زرد از نظر موسیقی به نوای ترومپت یا نواهای شبیه به آن نزدیک است. زرد باعث تحریک قوای فکری می شود به همین جهت در فضاهایی که مربوط به بحث و تبادل نظر است بیشتر از رنگ زرد استفاده می کنند. رنگ زرد در انسان، احساس سبکی و راضی بودن بوجود می آورد. در شمایل ها و پرده های نقاشی برای نشان دادن حالت روحانی مقدسان از هاله ای به رنگ زرد طلایی یا طلایی استفاده شده است. رنگ زرد، آغاز بهار است.

قرمز: رنگ قرمز مظهر حیات و زندگی و نماد آتش و خون و بطور کلی القا کننده آتش و گرما است. این رنگ هیجانات، تحرک و فعالیت زیاد را القا می کند. کسانی که قرمز را دوست دارند پرانرژی، ورزش دوست و پر قدرت هستند. قرمز اصلی و خالص هیچ گرایشی به زرد وآبی ندارد.

در تابستان رنگ قرمز، درجه حرارت هوا را بیشتر جلوه می دهد. با مشاهده قرمز ضربان قلب شدت پیدا می کند و فشار خون بالا می رود. رنگ قرمز بیانگر عشق، اشتیاق، پیروزی، موفقیت و غلبه بر مشکلات هم هست. قرمز نارنجی نشاندهنده عشق زمینی و قرمز آبی بیان کننده عشق آسمانی است. قرمز خالص همیشه گرم و برونگرا و یادآور خون است. قرمز از نظر مزه هم همراه با هیجان و متناسب با مزه هایی مانند مزه تلخ و تند است. رنگ قرمز اشتها به غذا را در انسان تقویت می کند به همین جهت رنگ قرمز برای چیدمان فروش، دکوراسیون و طراحی فروشگاه و  رستوران ها بسیار مناسب است. قرمز از نظر فرم با مربع و مستطیل و اشکال مشابه متناسب است. قرمز از نظر موسیقی با نوای ترومپت و جاز هماهنگی دارد. موارد استفاده رنگ قرمز بیشتر در سالن های گرد هم آیی، سخنرانی و ازاین قبیل اجتماعات است. قرمز، پایان تابستان و آغاز پاییز است.

نارنجی: نارنجی، رنگ جوانی و شادابی و میوه های تازه رسیده و دارای حد اعلایی از گرماست. نارنجی رنگ سنین ۹ تا ۱۶ سال می باشد. رنگنارنجی ضربان قلب را افزایش می دهد. هیجان نارنجی از زرد کمتر و اعتدال آن بیشتراست. نارنجی از نظر فرم با ذوزنقه مطابقت دارد. رنگ نارنجی در نقاشی در تابلو هایی که فضای پر هیجان دارند، استفاده می شود. کاربرد مناسب آن در چیدمان فروش، دکوراسیون و معماری فروشگاه ، استفاده در راهرو هاست تا حس تحرک را القا کند و افراد در راهروها سریع تر حرکت کنند. فضای رستوران ها هم با رنگ نارنجی اشتها برانگیزتر می شود. نارنجی در مجاورت رنگ قرمزبالاترین درجه گرما را القا می کند.

بنفش: رنگ بنفش از ترکیب دو رنگ آبی و قرمز، یعنی سردترین و گرم ترین رنگها بوجود آمده است. پس طبیعت بنفش، هم سرد و هم گرم است. اینویژگی به بنفش حالتی اسرارآمیز می دهد. رنگ بنفش جذابیت خاصی دارد چرا که از طرفی بیننده را جذب و از سوی دیگر او را پس می زند. بنفش رنگ تردید و ناباوری است.

ظاهرش زیبا و گیراست و باطنش غمناک. بنفش را اگر درسطوح وسیع به کار گیریم حالت ترس را القا می کند، خصوصا اگر بنفش متمایل به ارغوانی باشد. گوته در مورد بنفش گفته که این رنگ اشاره ای است به ترس از آخرت. مزه رنگ بنفش گس است. از نظر فرم بنفش با بیضی هماهنگی دارد. در چین باستان لباس های عزاداران به رنگ بنفش بوده است

 

از استفاده از رنگهای روشن در اتاق خواب نهراسید، آنها فوق العاده بنظر می رسند.اما ما پیشنهاد می کنیم که برای دیوار پشت تخت خواب رنگ تند تری را انتخاب نمایید و برای بقیه قسمتهای اتاق رنگ ملایم تری را انتخاب کنید. …

ترکیب های رنگی زیبا برای یک چیدمان فروش، دکوراسیون و طراحی فروشگاه و  خاص

از استفاده از رنگهای روشن در اتاق خواب نهراسید، آنها فوق العاده بنظر می رسند.اما ما پیشنهاد می کنیم که برای دیوار پشت تخت خواب رنگ تند تری را انتخاب نمایید و برای بقیه قسمتهای اتاق رنگ ملایم تری را انتخاب کنید.

در این مطلب چندین ترکیب رنگ جدید برای چیدمان فروش، دکوراسیون و طراحی فروشگاه و  منزل را به طور خلاصه به شما معرفی میکنیم ، ایده هایی زیبا و چشم نواز ، البته همانطور که همیشه گفته ایم شما باید ترکیب رنگی خود را بر اساس علایق و فضایی که در اختیار دارید انتخاب کنید .

نیلی تیره
رنگ نیلی رنگ مدل پاییز و زمستان ۲۰۱۲ بود. ترکیب این رنگ در کنار میزو صندلی چیدمان فروش، دکوراسیون و طراحی فروشگاه و  چوبی منظره دلپذیر و طبیعی ایجاد می کند.

آبی روشن
از استفاده از رنگهای روشن در اتاق خواب نهراسید، آنها فوق العاده بنظر می رسند.اما ما پیشنهاد می کنیم که برای دیوار پشت تخت خواب رنگ تند تری را انتخاب نمایید و برای بقیه قسمتهای اتاق رنگ ملایم تری را انتخاب کنید.

 

زرد اخرایی
دیوارهایی به رنگ زرد اخرایی ضد استرس و انتخاب فوق العاده ای برای خانه هایی به سبک مراکشی ها است.

نارنجی
یک رنگ متمایز برای دیوار انتهای آشپزخانه ، آشپزخانه را شبیه گالری می کند. سعی کنید با نور پردازی بیشتر به رنگ برجسته نشان دادن رنگ نارنجی کمک کنید.

دیوارهای آرامش دهنده
انتخاب دیوارهای هنری و آرامش دهنده می تواند در این عصر شلوغ انتخابی شیک و لذت بخش باشد. برای ایجاد این جلوه، ابتدا دیوارها را رنگ کرده و اجازه دهید تا خشک شوند. مقداری شن در اندازه های مختلف به دیوار بپاشید و گردو غبار اضافی روی دیوار را با پارچه خشک بگیرید.

 

رنگ آمیزی ترکیبی و هماهنگ
اگر اتاق شما بزرگ است ، می توانید بوسیله رنگها فضاهای جدا گانه ایجاد کنید . نارنجی و آبی شاید رنگ های متضادی باشند اما در کنار هم ، کنتراستی زیبا ایجاد می کنند .

خاکستری و صورتی جیغ
خاکستری رنگی شیک برای اتاق خواب است. رنگی آرام و تا حدودی غمگین است. قرار گرفتن رنگ صورتی در کنار آن تا حدودی به اتاق هیجان میدهد.

سبز جنگلی
رنگ سبز جنگلی تیره معمولا برای اتاق نشیمن یا پذیرایی در نظر گرفته می شود. اما به اتاق خواب را کمی پر زرق و برق و اشرافی می کند .

سبز یشمی
این دیوار که به رنگ سبز یشمی است ، با وجود افکت هایی که در زمینه آن وجود دارد زیباتر شده است.

 

آبی و سفید
هماهنگی رنگ آبی و سفید را در آسمان می توان به خوبی دید. می توانید برای ایجاد یک ترکیب زیبا از پترن روی کف یا وسایل استفاده کنید .

قدرت بنفش
اگر شما یک اتاق بزرگ با تزیینات چیدمان فروش، دکوراسیون و معماری فروشگاه  قابل توجه دارید، می توانید از این تم رنگی استفاده کنید. رنگ بنفش چرک زمانی که با رنگ سفید و یا آبی ست می شود بسیار سر زنده نشان می دهد همچنین زمانی که درها را این رنگی کنید بسیار شیک می شوند.

اتاق کوچک رازآلود
رنگ های تیره اتاق را رمزآلود و عمیق نشان می دهد پس از استفاده از آنها نترسید .رنگ تیره با کمال تعجب برای فضاهای کوچک بسیار مناسب است می توانید بوسیله یک چراغ خواب با نور ملایم و یا رنگهای برجسته یک ترکیب خنثی و متعادل ایجاد کنید.

خاکستری و زرد
خاکستری ملایم و زرد لیمویی یک ترکیب بسیار زیبا هستند. انتخابی شیرین و زنانه برای اتاق خواب است که بدون هیچ شکی دلپذیر است.

آبی فیروزه ای
دیوار های آبی در کنار کابینت سفید آشپزخانه و کمی رنگبندی قرمزبسیار زیبا به نظر می رسند.

رنگ های اصلی
رنگ های اصلی را در کنار هم قرار دهید  تا یک رنگ یکپارچه مدرن ایجاد شود.

سبز زیتونی
رنگی برای همه، اما زمانی که این رنگ را در کنار میزو صندلی و لوازم جانبی دیگر ترکیب کنید، یک پذیرایی باشکوه و منحصر بفرد تحویل می گیرید.

خاکستری
خاکستری کم رنگ ،رنگ محبوبی برای دیوار در سال گذشته بود، اگر این رنگ با کرم روشن ، آبی ملایم کمی رنگ قرمز و پرده های قرمز مات ترکیب شود، اتاق نشمین شما را دنج، آرام اما مدرن نشان می دهد.

بنفش یاسی
دیوارهای بفش یاسی به این حمام حس و حال دخترانه تری داده است و همچنین یک پس زمینه بسیار خوبه برای قفسه هایی که می بینید ایجاد کرده است.

صورتی زیبا
رنگ صورتی یه این گنجه جلوه بیشتری داده است و قرار گرفتن رنگ صورتی در کنار رنگ سفید کف اتاق کنتراست زیبایی ایجاد کرده است.

جلوه تیره
همیشه مجبور نیستید که یک اتاق را با رنگهای روشن رنگ آمیزی نمایید. می توانید با رنگ خاکستری تیره و اضافه کردن کمی وسایل نارجی و قرمز به اتاق جذابیت ببخشید.

رنگ های میوه ای
دیوارهایی به رنگ سیب سبز با رنگ پرده های تمشکی خیلی خوب ست می شوند. ترکیب این دو رنگ را در ملحفه روی تخت خواب می بینید.

آبی برجسته
اگر شی خاصی در اتاق خواب شما موجود است سعی کنید از رنگ های متضاد جوری استفاده کنید که آن وسیله یا شی را برجسته تر نشان دهید. مثلا در اینجا تخته بالای تخت خواب بعنوان شی برجسته اتاق خواب در نظر گرفته شده است.

با توجه به چیدمان فروش، دکوراسیون و طراحی فروشگاه و  منزل خود می‌توانید از آن‌ها به خصوص در جاهای کم‌نور و دلگیر یا برای پوشاندن دیوارهای آسیب‌دیده استفاده کنید و حال و هوای آن جا را کاملا تغییر دهید.

تاریخچه کاغذ دیواری در واقع به چین قدیم برمی‌گردد. اولا به دلیل آن که آن‌ها ابتدا کاغذ را اختراع کردند و دیگر آن که در قرن ۲۰۰ قبل از میلاد اولین کسانی بودند که با چسب برنج کاغذ را به دیوار می‌زدند.

کاغذ دیواری از نظر چیدمان فروش، دکوراسیون و طراحی فروشگاه و  داخلی نقش مهمی در تزیین دیوار منازل، ادارات و … دارد. از مدل ساده گرفته تا طرح‌دار، گرافیکی و جدیدا پوستر مناظر که نهایت زیبایی را به همراه دارد.

امروزه کاغذ دیواری‌ها بسیار شاد و متنوع هستند و حس بودن در طبیعت را ایجاد می‌کنند. بعضی از آن‌ها مانند تابلوی نقاشی یا منظره‌ای کاملا طبیعی هستند. با توجه به چیدمان فروش، دکوراسیون و طراحی فروشگاه و  منزل خود می‌توانید از آن‌ها به خصوص در جاهای کم‌نور و دلگیر یا برای پوشاندن دیوارهای آسیب‌دیده استفاده کنید و حال و هوای آن جا را کاملا تغییر دهید.

تنوع کاغذ دیواری‌ها آن قدر زیاد است که انتخاب را مشکل می‌کند، ولی اگر به هدفی که از چیدمان فروش، دکوراسیون و طراحی فروشگاه و  دارید و رنگ و طرح مورد علاقه خود فکر کنید، کار کمی آسان‌تر می‌شود.
به نکات زیر توجه کنید :

- از کاغذ دیواری می‌توانید به عنوان حاشیه برای تزیین اتاق کودکان استفاده نمایید و با انتخاب طرح دلخواه آن‌ها، شادی کودکانه‌‌شان را مضاعف کنید.

- اگر کاغذ دیواری به صورت منظره است، فقط یکی از دیوارها را با آن تزیین کنید.

- هرچه طرح کاغذ دیواری ریزتر باشد، فضای اتاق بزرگ‌تر نشان داده خواهد شد.

- برای جاهای کوچک از کاغذ دیواری ساده و روشن استفاده نمایید.

- بعضی از آن‌ها اکوستیک بوده و به کاهش صدا کمک می‌کنند.

- پیش از خرید اندازه دقیق و میزان کاغذ دیواری مورد نیاز را محاسبه کنید.

- سعی کنید کاغذ دیواری‌ها قابل شستشو و پوشش آن‌ها حتی الامکان از مواد طبیعی مانند الیاف پنبه ، ابریشم ، مواد سلولزی و منسوجات یا فاقد هر گونه مواد شیمیایی باشند.

روانشناسی محیط و  منظر

روانشناسی محیطی مطالعه پیچیده بین مردم و محیط اطرافشان است. به عقیده جیفورد (Gifford)روانشناسی محیطی با شاخه اصلی روانشناسی تفاوت دارد زیرا به محیط فیزیکی روزمره می پردازد. این علم چارچوبی از نقطه نظرات، تحقیقها و فرضیات را فراهم می آورد که می تواند به ما در درک بهتری از روابط متقابل انسان و محیط اطراف، کمک کند. با استفاده از این دانش می توان پیش از طراحی و ساخت، ارزیابیهایی را انجام داد که بهترین ابزار برای طراحان حرفه ای به حساب می آید.  اگر ما بدانیم چه چیز در گذشته عملکرد بهتری از خود نشانداده است، برای طراحی بهتر در آینده آمادگی بیشتری خواهیم داشت. با استفاده از تئوریهای کنترل می توان مشاهده کرد که محیط نقش اساسی را در شکل گیری احساس ارزشها و توانمند ساختن برای افراد و گروههای مختلف ایفاء می کند. فرضیه فضای قابل دفاع پیشبینی می کند که تغییرات مشخصی در طراحی فضاهای مسکونی که باعث کاهش فضاهای شهری عمومی و افزایش طبیعی نظارت، بازبینی و حس مالکیت توسط ساکنین می شود، باعث کاهش جرم خواهد شد. در محله هایی در اوهایو و نیویورک با در نظر گرفتن این امر در طراحی و توجه به فضاهای قابل دفاع، نرخ جرم کاهش یافته است. نمونه دیگر پارکی در یکی از محلات سیاتل می باشد که ساکنان محله نهایت مراقبت و نگهداری را از پارک محله خود انجام می دهند. شهروندان نقش فعالی را در از بین بردن علفهای هرز، تمیزکردن مسیرها و بطور کلی مراقبت از سلامت پارک ایفاء می کنند. در اصل آنها پارک را مال خود می دانند.

· آپتون (Upton) در پاسخ به سئوال “رابطه عین و ذهن در چیدمان فروش، دکوراسیون و معماری فروشگاه  منظر چیست؟” توضیح می دهد که برداشت و تفسیر مردم از طراحی منظر فراتر از منظره یا فرم فیزیکی محل می باشد. او معتقد است برداشتهای ما نتیجه ای از مشاهدات ما می باشد. یعنی چیزهائیست که هر یک از ما در یک زمان یا مکان مشخص دیده ایم و یا عدم مشاهده است که برداشت ما از طریق سایر راههای ناملموس می باشد. وی می افزاید دیدن همیشه به معنای باورکردن نیست، زیرا ما منظره را بغیر از چشمانمان از طریق سایر اندامهای حسیمان نیز تجربه می کنیم. بعنوان مثال تجربیات شخصی و نقطه نظرات ما که هیچگونه ارتباطی به منظره مشاهده شده ندارند چگونگی دید ما از منظره را تحت تاُثیر قرار می دهند. مطلب اصلی که آپتون می خواهد بیان کند اینست که اگر می خواهیم رفتار انسان را در مقابل محیط بفهمیم باید ابتدا ذهن و عین را در منظره را درک کنیم.
دلبستگی مکانی، معنایی است، که ما در محلی که با آن آشنایی کامل داریم پیدا می کنیم و هویت مکان با محیط فیزیکی در ارتباط است. در بسیاری از موارد اینها بنظر می آید باهم درآمیخته شده و قابل تمایز نیستند. در واقع با پیشرفت دلبستگی مکانی در طول زمان، احساس هویت مکانی نیز شکل می گیرد ولی تفاوت آنها در ضمیری است که به هریک از آنها مربوط می شود. بنظر می رسد هویت مکانی برسطحی از ضمیر تمرکز دارد که ایجاد دلبستگی مکانی نمی کند. بعنوان مثال ما نسبت به خانه دوران بچگی خود احساس دلبستگی فراوانی می کنیم ولی در عین حال هویت خود را در شهر پدری خود می یابیم.
· کلر مارکوس (Clare Marcus)معتقد است خاطرات محیطی، زندگی ما را، بطرق مختلف تحت تاُثیر قرار می دهد. اینها احساس ارتباط با گذشته، احساسی از کنترل، اعتماد به نفس و احساسی از هویت را باعث می شود. وی با شرح خاطرات محیطی شاگردانش به چگونگی شکل گرفتن زندگیهای کنونی آنها بر مبنای این خاطرات اشاره می کند. جالب است که این سخنان با فرضیه های کنترل مشخص شده توسط جیفورد دارای نقطه نظرات مشترکی می باشند. فقدان کنترل ممکن است منجر به بروز احساس ناتوانی یا عدم توانمندسازی شود. در واقع برای کودکان داشتن احساس کنترل بر محیط اطراف اهمیت داشته و می تواند منجر به وجود احساس قوی اعتماد به نفس و عدم وابستگی در بزرگسالی شود.
· هستر (Hester)تجلیل جامعی از وابستگی مکانی در جامعه انجام داده است. هدف از انجام این تحقیق شناسایی مکانهای مرکزی و ارزشهای آنها برای افراد است. وی با انجام پرسشنامه از ساکنین محل خواست تا محلهایی را که بیشتر برایشان ارزش و اهمیت دارند را ذکر کنند. نتیجه این تحقیق نشان داد که مکانهایی که بیشتر مورد توجه مردم بودند فاقد ارزش چیدمان فروش، دکوراسیون و معماری فروشگاه  هستند. در واقع وابستگی و هویت مکانی، ناشی از اتفاقات و خاطراتی بود که ساکنان آن محله آنرا تجربه کرده بودند. وی با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از عموم مردم و لیستی از اماکن مورد علاقه آنها تهیه کرد. این اماکن، فضاهایی بودند که مردم نمی توانستند از آنها چشم پوشی کنند. از لیستی که با استفاده از مردم تهیه شد، برای تغییر طرح توسعه و حفظ روح و فرهنگ منطقه استفاده گشت.
· بعقیده برخی از کارشناسان، شهرسازان علاوه بر توجه به ارزش کاربری زمین، باید به ارزشهای احساسی، عاطفی و روانی آن نیز توجه کنند. آنها معتقدند برای انجام این امر، شهرسازان، باید روابط و دیدگاههای مختلف مردم را راجع به زمین و سایت پروژه بدانند. بعنوان مثال بازدیدکنندگانی که حالت رهگذری دارند ارزش یک محیط را در داشتن امکاناتی از قبیل ماهیگیری، دوچرخه سواری و … می دانند در حالیکه کسانی که دلبستگی عاطفی به منطقه دارند ارزش محل را در خاطرات یا زمانی که در آنجا گذرانده اند می بینند. در عین حال دسته سومی نیز وجود دارند که برای هر دو مورد فوق ارزش قائلند. اگر شهرسازان، هر دو گروه و نیازهای آنها را درک کنند، می توانند با رعایت توازن و تعادل تصمیمات بهتری را اتخاذ نمایند.
· وابستگی و توجه به محیط زیست موضوع مهمی برای تعیین و تصمیم گیری است. اهمیت این کار در تعیین فاکتورهای موُثر و میزان اثرگذاردن آنها می باشد. اینکه فقط از مردم بپرسیم که آیا به محیط علاقه دارند یا خیر در واقع تنها مطرح کردن سئوالی است که یک جواب مثبت را طلب می کند. نتایج مطالعات نشان می دهد که برخی از فاکتورهای تاُثیرگذار در دلبستگی و علاقه عبارتند از: جنسیت، سن، خاطرات بچگی، مذهب، سیاست، طبقه اجتماعی، ملیت، فرهنگ، تفاوتهای شهری و غیر شهری، روحیات و ارزشها، تحصیلات و فعالیتها. باید به این نکته نیز توجه داشت که هر علاقه ای منجر به واکنش نمی شود و در واقع افراد راحتی خود را مهمتر از علاقه می دانند. علاقه مندیهای محیطی ممکن است در سطح گسترده ای وجود داشته باشد، ولی بنظر می رسد که آنقدر پتانسیل ندارد که به عمل منجر شود.با انجام آموزشهای لازم می توان علاقه مندیهای ساکنین و افراد محله را از حالت بالفعل به حالت بالقوه درآورد و اگر قرار است محیط تبدیل به فضایی ملموس شود تنها از راه آموزش و بخصوص از سطح دبیرستان امکان پذیر است.
· ما وابستگی شدیدی به قوه بینایی خود داریم. در اغلب موارد آنچیزی را می بینیم که فکر می کنیم باید ببینیم. بعنوان مثال یک شیُ ممکن است از شیُ دیگری، تنها بدلیل جایگیری آن در صفحه و زمینه بزرگتر دیده شود بدون آنکه فرقی با آن داشته باشد. همچنین ما تنها در هر زمان یک تصویر را می توانیم ببینیم بنابراین ممکن است بخشهایی از یک تصویر را که وجود ندارند با توجه به تصویری که در ذهن خود ساخته ایم ببینیم.
· بنظر می رسد که ما در واقع بوسیله درک طراحیهایی که نتیجه تجربیات و آموخته های ما می باشند چیزها را درک می کنیم. درک محیطی در چند زمینه با معنای عامیانه درک تفاوت دارد. این تفاوتها عبارتند از:
· ۱٫ در میزان و پیچیدگی انگیزه: درک عامیانه به مقوله هایی مثل روشنایی، رنگ و عمق بصورت جزء می نگرد ولی در درک محیطی کل منظره بصورت واحد مورد توجه است.
· ۲٫ در درک محیطی، شخص درک کننده، بخشی از منظره است که اغلب در حال حرکت و دیدن محل از زوایای مختلف می باشد ولی در درک عامیانه این امر صادق نیست.
· ۳٫ شخص درک کننده معمولاً بوسیله یک هدف یا مقصد مشخص و واضح به محیط متصل است و اغلب در حال انجام کاری مثل نگاه کردن به علامتها یا پیداکردن یک مسیر می باشد. درک محیطی دارای دریافت و فهم بیشتر اما نامشخصتری است، با اینکه ممکن است این امر برخی از بررسیها را مشکل می کند ولی فهم وسیعتری از درک واقعی را فراهم می آورد.
· شناخت محیطی مربوط به این امر می شود که ما چگونه اطلاعات راجع به محیط فیزیکی اطرافمان را تهیه، آماده، ذخیره و فراهم می نماییم. این مقوله شامل شناخت فضایی، که به ما در جهت یابی در محیط، کمک می کند و شناخت غیر فضایی، که دربرگیرندهُ خاطرات و مدلهای ذهنی است، می باشد. ما با استفاده از ساده سازی، پیرایه گیری و حذفیات متوجه می شویم که مردم محیط پیرامون خود را چگونه می بینند و چه المانهایی برایشان مهم است. برخی روشها به ما می آموزد که لازم نیست تمام اطلاعات را مانند یک نقشه به خاطر بسپاریم. بجای آن می توانیم یاد بگیریم که اطلاعات را برحسب نیاز خود و به گونه ای خلاصه در ذهن خود نگه داریم. ما ممکن است اطلاعات را ساده کنیم، تغییر دهیم و یا حذف کنیم ولی تمام این کارها در راستای برآوردن نیازهای شخصی ما انجام می گردد. ۱ و ۲
· بحث درباره باور ” جزمیت چیدمان فروش، دکوراسیون و معماری فروشگاه  ” ریشه های آن و عواقب پیروی از این باور، بخش عمده ای از ادبیات روانشناسی محیط را تشکیل می دهد. پیمایش آنها، جای دیگری را طلب می کند. آنچه در این مختصر قابل ذکر است اینست که برای فرار از دام جزمیت چیدمان فروش، دکوراسیون و معماری فروشگاه  باید میان محیط بالقوه یعنی محیطی که در ذهن معمار وجود داشته و با آرمانهای او آمیخته است و محیط بالفعل یعنی محیطی که در عمل ساخته شده و مورد بهره برداری مردم قرار می گیرد تفاوت قائل شد. هر محیط بالقوه قابلیت تبدیل به محیط بالفعل را نخواهد داشت، مگر اینکه برای شرایط فرهنگی – اجتماعی آن نیز برنامه ریزی شود

۱) روانشناسی هنر: این شاخه میان رشته ای در باب ادراک، فهم و مشخصات هنر و تولید آن سخن می گوید. به صورت خاص، روانشناسی هنر به روانشناسی ساختاری و محیطی تقسیم می شود. روانشناسی ساختاری بیشتر به ویژگیهای ذهن هنگام تولید یا ارتباط با کار هنری اشاره می کنند، در حالی که روانشناسی محیطی به شرایط محیطی می اندیشد که بر روان هنرمند اثر می گذارند یا هنرمند بر این شرایط تأثیر می گذارد.
کارهای «تئودور لیپز» نقشی مؤثر در اوان گسترش مفهوم روانشناسی هنر یعنی در اوایل قرن بیستم ایفا کردند. او تلاش کرد مفهوم «همدلی» را تحلیل مفهومی کند و همین مفهوم، بعدها یکی از مفاهیم مهم روانشناسی هنر شد.
در یک معنای تخصصی و خاص تر، چیزی به نام روانشناسی هنر وجود ندارد، زیرا برخلاف دیگر شاخه های روانشناسی که برنامه دانشگاهی مدونی دارند، در این عرصه چیز چندانی موجود نیست. با این همه، ادبیاتی گسترده در این زمینه موجود است و این ادبیات چه متخصصان و چه غیرمتخصصان را به خود جلب کرده است. همه افرادی که به موسیقی، چیدمان فروش، دکوراسیون و معماری فروشگاه ، نقاشی، مجسمه سازی و دیگر شاخه های هنری علاقمندند، این مضامین روانشناسی را جدی می گیرند.
آموزه هایی کلی که بیشتر کارهای روانشناسی هنر را هدایت می کنند، بدین قرارند:
الف) هنر امری ادراکی است، بنابراین با توجه به مضمون ادراکات قابل بررسی است.
ب) هنر یک پیوستگی فرهنگی را نشان می دهد و با فهم هنر می توان این پیوستگی فرهنگی را درک کرد.
ج) تولید هنری فعالیتی معنادار است و با آن می توان خلاقیت انسانی را درک نمود.
روانشناسی هنر برخلاف جریانی گسترش یافت که در قرن نوزدهم قصد داشت به صورت فیلسوفانه ماهیت زیبایی و مابعدالطبیعه آن را فهم کند. برای بیشتر روانشناسان، زیبایی از جهت فرهنگی و اجتماعی فهم می شد. این روانشناسی همچنین علیه پدیدارشناسی هوسرلی قد علم کرد که حکمی هنجاری در باب معنا صادر نمی کرد. بیشتر شاخه های روانشناسی هنر بر اولویت آگاهی دست می گذاشتند، اما عده ای هم بر ضمیر ناخودآگاه تأکید می کردند. کلاً آنها که به روانشناسی هنر علاقه مند بودند، دیدی مثبت نسبت به هنر و معنای آن داشتند و این موضوع، آنها را از تلقی «فروید» از هنر جدا می کرد.
یکی از اولین افرادی که در تاریخ روانشناسی هنر ظهور کرد «هنریش ولفلین» بود که تقریباً از نیمه قرن نوزدهم تا نیمه قرن بیستم می زیست و منتقد و مورخ هنری بود که کتابی در باب «روانشناسی هنر چیدمان فروش، دکوراسیون و معماری فروشگاه » نگاشت و تلاش کرد نشان دهد چیدمان فروش، دکوراسیون و معماری فروشگاه  می تواند با توجه به یک روانشناسی صرف فهم شود و این برخلاف دیدگاهی تاریخی نسبت به چیدمان فروش، دکوراسیون و معماری فروشگاه  بود.
چهره مهم دیگر در تاریخ روانشناسی هنر «ویلهلم ورینگر» بود که یکی از اولیه ترین نظریه ها در باب توجیه هنر اکسپرسیونیستی را ارائه کرد. «ریچارد مولر فرینفلد» نظریه پرداز مهم دیگر در این زمینه بود.
هنرمندان زیاد دیگری این شاخه را به پیش بردند که «نوام گابو»، «پائول کلی»، «واسیلی کاندینسکی»، «جوزف آلبرتس» و «گئورگی کپس»، جزو این افراد به شمار می آیند. نظریه پرداز فیلم معروف فرانسوی «اندره مالراکس» هم به این موضوع علاقه مند بود و کتاب «روانشناسی هنر» را به رشته تحریر در آورد.
گرچه این شاخه در آلمان شروع شد، افرادی چون کلیو بل و هربرت رید در انگلستان و فرانسه و آمریکا به این فعالیت ادامه دادند.
در آمریکا، بیشترین تأثیر را در این زمینه «جان دیویی» گذاشت. وی کتاب «هنر به مثابه تجربه» را در سال ۱۹۳۴ منشتر کرد و مبنای تجدید نظر در زمینه آموزش همه مقاطع تحصیلی شد. «مانوئل بارکان» هم که از دیوئی متأثر بود، کتابی با عنوان «مبانی آموزش هنر» نگاشت و راه دیوئی را ادامه داد. به نظر بارکان، آموزش هنری کودکان، آنها را آماده زندگی در یک جامعه دموکراتیک می کند.
رشد روانشناسی هنر در دهه های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰، با رشد تاریخ هنر همراه بود. در این زمینه «روانشناسی گشتالت» هم که دیدگاهی کل گرایانه را در روانشناسی پیگیری می کرد، به کمک روانشناسی هنر آمد. کارهای «رودولف ارنهیم» بخصوص کتاب مهمش «به سوی روانشاسی هنر» در این زمینه تأثیرهای بسزایی گذاشتند. در این منظومه، «هنر درمانی» نیز مطرح شد. بحث فروش آثار هنری روانشناسی هنر را بجد مطرح کرد و به این موضوع پرداخت که مخاطبان هنری واجد چه ذائقه هایی هستند.
روانشناسی هنر همان طور که گفتیم، با روانشناسی فرویدی با چالشی جدی روبرو شد . با این همه، کارهای «یونگ» نقشی مثبت برای هنر قایل بود. او باور داشت که محتویات ضمیر ناخودآگاه و ضمیر جمعی می توانند از راه هنر و دیگر بیانها به ظهور برسند.
در دهه ۱۹۷۰ میلادی بحث روانشناسی هنر در دانشگاهها رواج یافت و هنرمندان به بحثهای روانشناسی هنر علاقه مند شدند. «کارهای هوسرل»، «ویتگنشتاین» و «دریدا» هم در این شاخه با جدیت به فعالیت ادامه می دادند.

۲) در «جامعه شناسی هنر» مضامینی مثل وضعیت اجتماعی، پایگاه اقتصادی، مخاطب و منزلت اجتماعی هنرمند مورد مطالعه قرار می گیرند. در این گونه جامعه شناسی، مضمون هنر بدین معناست که کدام طبقه اجتماعی یا اعتقادی به هنرمند سوژه الهام کرده اند و نیز بررسی می کند هنرمند زندگی کدام یک از این طبقات را به تصویر می کشد. با این همه، حجم اندکی از مباحثی که در جامعه شناسی مورد توجهند، به جامعه شناسی هنر می پردازند. برخی از پژوهشگران معتقدند تنها ۵ درصد از حجم ادبیات جامعه شناسی به جامعه شناسی هنر اختصاص دارد و این حجم هم البته بیشتر حالت مقدماتی و معرفی گونه دارند.
مسائل و مضامین مهم و پرمناقشه ای در زمینه نسبت هنر و هنرمند از یک سو و جامعه از سوی دیگر مطرحند. در اینجا، به تعدادی از این مضامین که می توانند روح حاکم بر جامعه شناسی هنر و هنرمند را نشان دهند، اشاره می کنیم.
از جمله این مضامین بحث القا در هنر است. این بحث از دو قابل طرح است. اول آنکه هنر و هنرمند از چه مجرایی تحت تأثیر قرار می گیرد و دوم اینکه هنرمند چگونه و با چه مکانیسمی می تواند ارزشهایی را به جامعه القا نماید. در هر دو این بحثها، حرف و حدیثهای زیادی در جامعه شناسی هنر وجود دارد. البته، بحث القا در ذیل مفهوم دیگری به نام تأثیرپذیری هنر و هنرمند از جامعه و فرهنگ قابل طرح است.
البته، هرگونه تأثیرپذیری قابل رد و انکار نیست. آن تأثیرپذیری مورد نکوهش قرار می گیرد که اثرهای منفی و غیرموجهی به بار می آورد. همین نکته بحث مهم رابطه هنر و هنرمند با فرهنگ و جامعه را طرح می کند. این نکته نیز از محورهای دیگری است که در جامعه شناسی هنر مورد توجه قرار می گیرد. بر طبق دیدگاه «مارکسی» هنرمند تنها می تواند از منافع طبقه و گروه خود حمایت کند و او تنها بازتاب اندیشه ها و آرای طبقه اقتصادی خود است، اما جامعه شناسی هنر در عصر ما نظریه های دقیقتر و جدی تری را ارائه داده است. اینجاست که بسیاری از جامعه شناسان هنر، هم دیدگاه انتشار را مطرح می کنند و هم دیدگاههای اقناع و استفاده و وخوشایندی را. بر اساس  «نظریه انتشار» ، استقبال  از یک  اثر هنری  تا حدود زیادی  می تواند تحت تأثیر فرایندهای  انتشار قرار گیرد. نظریه  دیگر، «نظریه  اقناع» است  که پذیرش را به قدرت اقناع برمی گرداند. «نظریه استفاده و خوشایندی» هم کارآمدی و احساس رضایت از اثر هنری را عامل اصلی پذیرش آن می داند.
بحث مهم دیگر جامعه شناسی هنر، بحث «نسبت هنرمند و سیاست» است که این موضوع سیاستهای کلان فرهنگی را در نظر دارد و سعی می کند این سیاستها را با مکانیسمهای مختلف چون برگزاری جشنواره ها و همچنین اعطای جوایز گوناگون، هدایت کند.
ارتباط طیف هنرمندان با نخبگان عرصه های دیگر هم در جامعه شناسی هنر مورد توجه قرار می گیرد. در این میان، هنرمندان بیشتر به عنوان مصرف کنندگان دستاوردهای علوم و معارف دیگر مطرحند؛ هرچند خود زمینه و بستری فراهم می کنند که دیگران در باب آنها سخن بگویند. همان طور که جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخ، مدیریت و علم سیاست از آنها بسیار سخن گفته و می گویند.
تغییری که هنر در ارزشها و هنجارهای اجتماعی ایجاد می کند، موضوع قابل توجه دیگری است. به طور مثال، جامعه شناسان هم اکنون از این سخن می گویند که موسیقی پاپ جوانان را به گونه ای دیگر بار آورده و ارزشها و هنجارهای دیگری را گسترش داده است.
۳) ما در دیار خود واجد یک سنت هنری ژرف و پرپیشینه هستیم. آنچه با عنوان هنر ایرانی- اسلامی از آن یاد می شود، هم از آموزه های اسلامی سرشار است و هم از زیست محیط ما نسب برده است. برای بررسی روانشناسانه و جامعه شناسانه این سنت، البته باید شکافهای مهم تاریخی را مدنظر داشت. بسیاری از پژوهشگران به درستی تصریح کرده اند انسان جدید در برخی از ویژگیها به کلی با انسان قدیم متفاوت است. انسان جدید در طبیعت دست می برد، در حالی که بشر قدیم به تفسیر آن راضی و خشنود است. انسان جدید به فهم، نقد را هم اضافه می کند در حالی که انسان قدیم به فهم، ارجی بیش از نقد می دهد. انسان جدید، دنیا محور است؛ در حالی که انسان قدیم دنیا را مزرعه آخرت قلمداد می کند و عاقبت اینکه انسان جدید نوجوست و به آینده توجه دارد، در حالی که انسان قدیم بر سنتها بسیار تکیه و تمرکز دارد. همه این نکات در هنگام بررسی یک سنت هنری که در تاریخ وجود دارد، باید مورد توجه قرار گیرد. ما هم اگر می خواهیم بررسی دقیقی از سنت هنری خود ارائه کنیم و به تصویری نزدیک به واقع از آن دست یابیم، باید با تکیه بر این مؤلفه ها، به سراغ آن برویم. ما ایرانیان مسلمان البته برای فهم و درک این سنت با مشکلات زیادی روبرو نیستیم، زیرا هنوز هم در این سنت زندگی می کنیم و نفس می کشیم. اما هنگامی که واکاویی غربی را در باب هنر ایرانی- اسلامی می یابیم، پی می بریم که خیلی وقتها آنها با توجه به ذهنیت خود به سراغ این سنت رفته اند. ا

/ 2 نظر / 117 بازدید
افزایش بازدید رایگان

سلام دوست عزیز از وبلاگ شما دیدن کردم وبلاگ خیلی خوبی دارید اگر مایلید بازدید وبلاگتون به صورت رایگان افزایش پیدا کنه پیشنهاد می کنم در سایت من عضو بشید. http://box.behtarinbox.ir/ اگر سوالی داشتید با این ایدی در تماس باشید. h.asghari102@yahoo.com دوستان اگر به هر دلیلی نتونستید ثبت نام کنید به ما پیغام دهید تا ما شما را ثبت نام نماییم. . . . . . . . . . . نرم افزارهای افزایش بازدید spamer.bigsite.ir

بهترین کسب درآمد اینترنتی

آیا به فکر کسب درآمد از اینترنت بوده اید؟ آيا سايت و وبلاگی داريد ؟ آيا از کسب درآمد های کم اینترنتی خسته شده ايد ؟ آيا به دنبال راهي جديد براي کسب درآمد های بیشتر از اينترنت هستيد ؟ فصل جديدي از کسب درآمد های مطمئن اینترنتی را با ما تجربه کنید... درآمد هاي واقعی اینترنتی در انتظار شماست , کافيست کد ما را در سايت خود قرار داده و از کسب درآمد از اينترنت نهايت لذت را ببريد... پرداخت روزانه و حداقل مبلغ حساب کاربری شما برای درخواست برداشت 1000 تومان (دارای کد های مخصوص بازدهی بیشتر درآمد)